Vi tilbyder redaktionel og teknisk søgemaskineoptimering af såvel store som små hjemmesider og webshops. Er din hjemmeside produceret af os, er den allerede teknisk søgemaskineoptimeret og klargjort til den redaktionelle søgemaskineoptimering.
Nogle af vores kunder vælger selv at foretage denne del af søgemaskineoptimeringen, mens andre enten helt eller delvist overlader arbejdet til os.
Kontakt os gerne for en uforpligtende snak omkring mulighederne. Vi løser også SEO-opgaver for kunder, der har fået deres hjemmeside produceret af et andet webbureau.
Hjælp til selvhjælp – On Page SEO
SEO-optimering er et stort område og hvor meget der skal til for at få din side til tops i søgemaskineresultaterne afhænger i høj grad af hvor mange konkurrenter, du har, men grundlæggende skal du tænke på, at dine sider skal være relevante. Google belønner nemlig sider med relevant indhold. Med relevant indhold, menes der, at indholdet er relevant i forhold til de valgte søgeord.
Hvis du har lyst til at kaste dig ud i SEOens svære kunst, er her lidt overordnede retningslinjer og hjælp til selvhjælp.
Start med at foretage en søgeordsanalyse
Start med at udvælge dine søgeord med stor omhu. Benyt dig evt. af Google Keyword Planner. Værktøjet er gratis, men forudsætter at man har en AdWords-konto. Du behøver dog ikke at have en aktiv kampagne.
Dine søgeord skal ikke (kun) i dine meta-nøgleord (keywords), men også indarbejdes i dine tekster. Mht. meta-nøgleord, så benytter Google dem ikke, men det er der andre søgemaskiner som fx Bing, der gør. Google straffer dig ikke for at have dem med, så bare put dem ind.
Sørg for, at dit indhold er relevant i forhold til dine søgeord
Skriv relevante og unikke tekster, sidetitler, meta-beskrivelser og overskrifter. Indarbejd den enkelte sides vigtigste nøgleord i hver sidetitel, meta-beskrivelse og overskrifter. De sekundære nøgleord indarbejder du i underoverskrifter og husk altid at inkludere synonymer til dine søgeord i dine tekster, så du er dækket bedre ind. Hold sidetitlerne på omkring 60 anslag og meta-beskrivelserne på maks. 150 anslag.
Navngiv dine billeder
Husk at navngive dine billeder med relevante ord. Dvs. ikke “img001.jpg”, men fx “seo-tips.jpg”, hvis teksten altså omhandler SEO :=)
Glem ikke alt-teksterne! Et billedes alt-tekst benyttes til at fortælle hvad billedet fortæller. Det er tiltænkt synshandikappede, hvilket man jo kan sige, Google er. Brug af alt-tekster gavner altså ikke kun din SEO, men også de synshandikappede.
Fjern fejlene
Tjek dine sider for fejl og defekte links. Sørg for at din hjemmeside er teknisk søgemaskineoptimeret. Der skal bl.a. benyttes letlæselige sideadresser som fx www.domæne.dk/seo-tips i stedet for www.domæne.dk/index.php?p=101 eller tilsvarende. Siden skal være semantisk kodet. Dvs. brug af de korrekte tags til indholdet (og i den korrekte rækkefølge). Tjek at der ikke er flere adresser til det samme indhold. www.domæne.dk og domæne.dk er fx to forskellige adresser.
Optimer hastigheden
Sørg for at brugervenligheden og ikke mindst hastigheden er i top. Det er de færreste, der kan gøre så meget mht. serverhastigheden, men mange cms-løsninger understøtter fx gzip-komprimering og du kan samle (og komprimere) dine javascripts og css-filer samt optimere dine billedfiler, så de har den korrekte størrelse og ikke fylder mere end højst nødvendigt. Overvej evt. at koble din hjemmeside på et CDN (Content Delivery Network) og få din hjemmeside på steroider. Det er overraskende nemt og bllligt, og hastigheden bliver fra den ene dag til den anden markant hurtigere. Denne hjemmeside leveres fx via et CDN.
Sørg for, at din hjemmeside er mobilvenlig
Sørg for at din hjemmeside er mobilvenlig (gerne responsive, alternativt adaptive). Undlad at have en anden adresse til mobiltelefoner som fx “m.domæne.dk”. Dette resulterer bl.a. i såkaldt split link popularity, dvs. at besøgestallene til en side, deles mellem to forskellige sider i stedet for at tilgå een side og give den en højere placering i søgeresultaterne.
Linkbuilding – få andre til at linke til din side
Få så mange relevante hjemmesider til at pege på din hjemmeside. Jo mere relevante, de er, desto mere vil det gavne dig.
Opret og indsend et sitemap
Tilmeld din hjemmeside til Google Webmaster Tools og indsend et sitemap. Der findes flere gratis værktøjer på nettet, fx www.xml-sitemaps.com
Sidst, men ikke mindst: Husk at SEO er en on going proces som du aldrig bliver færdig med.